Imam Muhamad ibn Hasan (d. 189 a.h.) har tillbringat några år i Madina Munawara för att höra hadith från de lärda där bl.a. Muwatta från Imam Malik. Som resultat av debatter han förde där skrev han boken Kitab al Hujja 'ala ahl al Madina där han ger argument som stödjer den irakiska skolan.
Den första frågan han tar upp i denna bok är just frågan kring den rekommenderade tiden för fajr bönen. Argumenten är mycket elleganta.
Citat från Kitab al Hujja 'ala ahl al Madina:
Abu hanifa r.a. säger - fajr bönen bör förrättas när det börjar ljusna på grund av traditioner som berättas om detta och för att folk vid den tiden brukar befinna sig i djup sömn . Därför bör man be när det börjar ljusna så att bönen närvaras av de som sov lika så som av de som var vakna.
Madinas folk och Malik säger - man bör be fajr medan det är mörkt på grund av traditioner som berättas om detta.
Muhamad ibn al Hasan säger - Det berättas olika traditioner i ämnet både de som stödjer den mörka som den ljusare tiden för fajr bönen. Vi föredrar att be fajr när det börjar ljusna därför att folk brukade börja medan det förtfarande var mörkt men har läst Koranen längre så att de slutade bönen samtidigt som de som började när det började ljusna. På så sätt kunde även de som sov ansluta sig.
Det kom tradition till oss från Abu Bakr al Siddiq r.a. att han läste surah al Baqarah i al subh bönen och därför inledde de medan det var mörkt. När det gäller de som läser i sin bön kortare suror av al Mufassal gruppen bör de inleda när det börjar ljusna.
Vidare kom det till oss att Rasulallah a.s. har sagt "Be fajr när det börjar ljusna ty det bringar större belöning" - mustafidh-spridd bland folk och m'aruf-känd hadith. [1] (slutet på citat)
[1] (al tirmidhi - hasan sahih, al Tahawi i M'ani al athar)Statistik: Postat av adko — mån jan 24, 2011 23:19
]]>