Det är inte haram att följa olika rättsskolor i olika frågor. Det är markuh att skifta från en madhhab till en annan bara för att söka lättnader (rukhas), om det inte är påkallat av ett konkret behov. Däremot är det inte tillåtet att tillämpa åsikter ur olika rättsskolor i en och samma fråga på ett sätt som leder till att ens handlande strider mot dem alla.
Ett exempel (som jag bevittnat i verkligheten):
En syster reste till Stockholm för att närvara vid undomsaktiviteter under en period av en vecka. Under denna tid kortade hon sina böner (från 4 raka´at till 2) och slog ihop Zhuhr+Asr och Maghrib+Isha.
Gjorde hon rätt?
-- Enlig Shafi´i madhhab är man resande under max 3 dagar. Under den tiden kan man förkorta sina böner och slå ihop dem.
-- Enligt Hanafi madhhab är man resande sålänge man avser att lämna orten inom 15 dagar. Under den tiden bör manfö®korta sina böner, men får inte slå ihop dem.
Båda åsikter grundar sig på Profetens (s) Sunna, och alla Imamer har giltiga bevis (dalil) för sina ståndpunkter.
Enligt Imam al-Shafi´i och Imam Ahmad var systern inte längre resande efter 3 dagar, och således var det inte tillåtet för henne att utföra resebön under mer än dessa 3 dagara. Enligt Imam Abu Hanifa var hon resande under hela perioden, men det var inte tillåtet för henne att slå uhop bönerna.
Svar: Nej, hennes resebön var ogiltig enligt alla tre rättsskolorna. (*)
Not: (*) Jag känner inte till hukm enlig Maliki-skolan - ifall det är tillåtet enlig deras åsikt - och det gjorde inte den här systern heller.
Vill man utföra sin ´ibada enligt sunnan, bör man först och främst lära sig ahkam (reglerna) enligt en given madhhab och följa dem. Det är mycket att tänka på, och om man försöker bemästra olika system samtidigt leder det sannolikt bara till att man blandar ihop all information (fråga dem som försökt!!) - Men Ikhtilaf bland 'ulama är en rahma för ummat. Det finns inget som hindrar att man tillämpar ahkam från andra rättsskolor, om det finns ett behov, och om man är säker på att man gör det på rätt sätt, så att ens ´ibada är giltig. Det är i så fall bäst att rådfråga nägon som är nsatt i den andra madhhaben, för att vara säker på att alla dess villkor uppfylls och att man inte missat någon väsentlig del.Statistik: Postat av b — fre okt 08, 2010 21:59
]]>