Al hamdulillah, da fortsatter vi.
(Jag vill papeka att jag lar mig lika mycket som du, om inte mera eftersom jag tvingas satta ord pa kunskap, det blir ett konkretiserande av sadant som ar inlart pa andra sprak)
I religios (islamisk) bemarkelse sa ar ahadith (pl. hadith) atergivelser av uttalanden, utseenden, handlingar, skeenden, anseenden etc. etc om eller av Profeten, Guds valsignelser och frid over honom, eller hans foljeslagare eller deras eftertradare, ma Gud vara nojd med dem alla.
Pa modernt sprak skulle jag kalla ahadith for kalltext.
Sunnah (i relation till ahadith) ar profetens satt att vara i varlden. Guds frid och valsignelser over honom. Hans sunnah ar kodifierad av vara 'ulema och bevarad av de fyra madhha'ib.
Skillnaden kan tyckas obemarklig, men den ar viktig eftersom tva diametralt motsatta hadither inte kan vara sunnah. Om man som lekman bara anvander sig av hadithsamlingar for att ta reda pa vad som ar sunnah sa kommer man tamligen fort stota pa motstand darfor det finns i hadithsamlingarna hadither som motsatter varandra. Det hela slutar med att man blir forvirrad och varken gor det ena eller det andra. Darfor har de stora maliki-'ulama alltid sagt att "hadith ar en kalla av vilseledning utom for al fuqaha"
Hadith ar inte detsamma som sunnah eftersom hadith inte nodvandigtvis berattar om omstandigheterna kring ett specifikt uttalande eller dyl. Varje madhhab har en egen usuul al fiqh for att bast narma sig sanningen. Varan madhhab tex ar kand for att den anvander sig av 'amal ahl al madina som falsifiering av hadith. (Exempelvis att Sadl ar overlagset Qabd i bonen)
ok. vi stannar har en liten stund igen. Vi skall ta upp vad sunnah ar specifikt i malikiskolan om detta som vi tagit upp nu ar begripligt insha'allah.Statistik: Postat av bouhamza — lör jul 14, 2007 21:37
]]>