Profeten, frid och välsignelser vare med honom, har sagt: ”Den som imiterar ett folk hör till dem.” (Abu Dawud)
Kläder och frisyrer är identitetsmarkörer, dvs. de säger något om hur vi uppfattar oss själva och hur vi vill att andra ska uppfatta oss. Dreadlocks har varit nära förknippat med den religiösa och sociala rörelse som kallas ”rastafari”, men idag är det inte bara rastafarianer som har dreadlocks, även andra "vanliga" människor har anammat detta hårmode.
Huvudregeln är att det inte är tillåtet att använda kläder som används uteslutande, eller nästan bara, av icke-muslimer, och detta gäller även frisyrer [Ibn Daqiq al-’Id]. Jeans användes t.ex. från början nästan bara av amerikanska guldgrävare. De muslimer som först började använda jeans syndade alltså, eftersom de tog upp ett klädesskick som inte förekom bland muslimer, men idag kan man inte säga att jeans är typiskt för någon speciell grupp, och den muslim som idag använder jeans syndar alltså inte (förutsatt att ’awran är ordentligt täckt).
Jag vågar inte uttala mig om vad som gäller just för dreadlocks, eftersom jag inte är säker på hur vanligt förekommande det är bland muslimer, men nedan följer en hanafi fatwa av Shaykh Faras Rabbani:
In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful, and all blessings and peace upon our master Muhammad, his Folk, Companions and those who follow their noble way,
If it is not in imitation of unbelievers, it would be permitted for a sister to keep dreadlocks, and she would not have to undo them for wudu. If it is in imitation of unbelievers, this would be impermissible.
For a brother, this is problematic insofar as there is no Prophetic dispensation, so every time he needs (or wants) to do ghusl, he would have to undo the braids such that the water reaches through them to ALL the hair.
Wassalam,
* Dreadlocks som hårmode har egentligen funnits längre än rastafari.Statistik: Postat av Gäst — fre jan 12, 2007 19:24
]]>