Med tanke på ditt svar till mitt förra fråga om fiqh vs lag; samt reaktionerna bland medlemarna på mina följdkommentarer, vill jag nu säga:
Dels, att jag känner stor högaktning för dig som enda kvalificerad fiqh-vetare i Sverige och som så starkt engagerar sig i muslimers vardag;
Dels, att jag hyser högaktning för traditionell fiqh-vetenskap,
Dels, att svaret inte framstod tydligt för alla, så det vore bra om du kunde förtydliga,
Dels, att jag undrar om just Du, kan tänkas vara en sådan "icke-kvalificerad lärd" som kan döma en tvist mellan parter som önskar få en dom islamiskt bestyrkt,
Dels, vad som gör att en lärd blir kvalificerad domare,
Dels, om du tycker att en islamisk "domare" (kvalificerad eller bara kunnig) ska kunna avkunna en dom som kan leda till att en av parterna begår brott (alltså agerar på ett sätt som överträder en rättsdom)
Kanske det som framkallar förviring är punkten om att en skiljedomares dom är bindande förutsatt att parterna inte ångrar sig innan fällande domen för då kan man inte längre döma i frågan...?
wassalam
KhadijaStatistik: Postat av Khadija Andrea — sön maj 21, 2006 8:36
]]>