exakt som det står i Koranen och Haditherna, eller om det är meningen att man ska tolka det budskap texterna så fint förmedlar?
Om man tittar på bönen, kan vi konstatera att Profeten (saw) alltid bad Isha – kvällsbönen vid 8-9 tiden på kvällen, vilket i hans hemtrakter är det samma som Koranens text ”när det röda halvmörkret har försvunnit”. Dag och natt är ganska lika på dessa sydliga breddgrader oavsett årstid.
Men vi kan också konstatera att de flesta muslimer i Sverige inte ber Isha som Profeten (saw) runt ½ 9 på kvällen, utan kanske 4 på eftermiddagen eller 11 på kvällen, beroende på årstid.
Min konkreta fråga är då vilket som är mest rätt. Att tolka texterna bokstavligt och be vid olika tider.
Eller tolka texterna bildligt, och därmed kunna be som Profeten (saw) vid ungefär samma tider varje dag oavsett årstid och oavsett var man bor?
De mest kunniga svaren jag erhållit hittills säger att :
om man har ett avvikande dag- nattsystem kan man antingen:
- följa närmaste stadens bönetidtabell som har riktigt dag och natt ljus.
- gå efter den senaste bönetidtabellen man använde.
– använda den meckanska bönetidtabellen.
Kan vi jämställa dessa svar med Haditherna?
Nej, texter författade i nutid kan inte gälla som Hadither.
Haditherna är nedskrivna bevis på hur Profeten (saw) praktiserade. Svaren jag fick är något annat.
Haditherna är nedskrivna av speciellt betrodda personer, som Bukhara, strax efter Profetens (saw) död.
Nej, även om svaren är kunniga, är det ändå bara en bildlig tolkning av de heliga texterna.
De finns ju varken nedskrivna i Koranen eller i Haditherna. Inte ens några bönetidtabeller finns omnämnda där.
Men eftersom dessa svar ändå är accepterade inom Islam, har jag väl fått svar? Bildlig tolkning framför bokstavlig.
Då bör väl det tillämpas på alla texter?
Inom t.ex. arv och äktenskap är då inte de exakta orden viktigast, utan den bildliga tolkningen, t.ex. budskapet att rättvis fördelning är det viktiga inom arv.
Inte ens orden som beskriver paradiset bör väl tolkas bokstavligt, utan det är den bildliga beskrivningen av något ofattbart underbart som är det viktiga?
Etc. etc.
Sen kanske det kan finnas två förklaringar till varför då bönetillfällena i de heliga texterna refererar till solen och inte till något annat:
- Dels behövde de första muslimerna lite tydligare instruktioner om när man ska be de 5 obligatoriska bönerna. Och solen var en stabil och jämn referens året om.
- Dels fanns det inga nordbor bland de samtida åhörarna. Det fanns helt enkelt inget behov då, att tydliggöra bönetiderna för andra. Det behövdes ju inte heller, då Koranen inte skall tolkas bokstavligt. Om jag har rätt?Statistik: Postat av LasseBJ — sön dec 09, 2007 11:31
]]>