Det är alltit problematiskt att prata i termer som "kultur", då detta, för det mesta, är ett odefinierat begrepp. Sverigedemokraterna menar exempelvis att Islam är en kultur (och en ideologi) som absolut inte hör hemma i Sverige. Det är ganska svårt att motbevisa dem på denna punkt eftersom kulturbegreppet är till sin natur ganska vagt och luddigt. Alla vet ungefär vad det är men ingen kan beskriva det. Samma definition använder de för "svenskhet".
Att äta sill och potatis, om en svensk muslim gör det, är det svensk muslimsk kultur eller rakt av svensk kultur? Frågan är pregnant och idén är att vara svensk inte är ett sätt att vara muslim på, men att vara muslim kan vara ett sätt att vara svensk på!
I shari'ah, enligt malikiterna, så är sedvanor ('urf) normerande när juristen skall formulera en fatwa. Detta är styrkan i mångfalden över den muslimska världen. Vad som är kultur i öst är det inte nödvändigtvis i väster, utan att någon är mer korrekt än den andra, vad shari'ah anbelangar.
I våra dagar bryts de gamla kulturmönstrena dessutom upp allt mer och ersätts av amerikaniserade och ibland saudifierade populärkultursideal. Detta utan att jag lägger någon värdering i fenomenet i sig självt. (Men den uppmärksamme läser nog mellan raderna att det inte är med ohejdad optimism jag skriver) Den klorinblekta khalligi-thawben över de smalbenskorta byxorna är uniformen som bäst skall definiera det profetiska idealet och "islam har ingen kultur, al-hamdulillah"[*]. Att bära uniform är ju också en kultur, men så långt verkar tanken inte kunna fara i ett absolut vacum.
Å andra sidan, är det passande att ställa sig kritisk till "västvärldens kulturimperialism" samtidigt som man klär sig i kostym? Eller jeans, för den delen. I själva verket är det nästan omöjligt att undvika. I kläderna, böckerna, medierna och maten. Är man född in i den kulturen, och det är nästan alla nu, så har man inget annat val än att kritisera den inifrån.
Så hur relaterar allt detta svammel till grundfrågan, om jag har konverterat till invandrare eller till muslim. Jo, när jag tillskriver mig vissa element ur exempelvis egyptsk muslimsk kultur, trots att jag själv är svensk, så är det för att det fungerar. Det är helt enkelt en fråga om ren pragmatism. Alla "kulturer" eller valfri avgränsning var en gång i tiden konvertit-samhällen. Alla hade konverterat till Islam. Det som växte fram var specifika muslimska kulturer med specifika muslimska traditioner som fungerade enkelt och relativt smärtfritt för att etablera en religiös praxis.
Vi äter böckling med tahina. Är det mer svenskt eller mer egyptiskt? Specifikt islamiskt eller muslimskt är det i alla fall inte.
En svensk muslimsk kultur kommer säkerligen att evolvera, men den kan inte ges riktning om det inte finns ett forum för den att verka i. Vart är den svenska muslimska kulturdebatten?
[*]Personligen bevittnad utsago från en imam verksam i SverigeStatistik: Postat av bouhamza — mån aug 23, 2010 2:59
]]>