Se frågan om fiqh i avsedd sektion, ställd under rubrik
"fiqh vs lagen"
och svaret från vår ärbara broder Abdulwahid.
Tack för svaret, broder!
Hmm…ett litet dilemma, eller hur?...
Så du menar att Sveriges muslimska medborgare gärna får (bör) bryta lagen…?
I exemplet, så borde mannen, av några lärda, få tillstånd att fritt fram bedriva sin egenmäktighet med barn, alltså?
Jo, jag förstår om många tänker att det ändå är en bra mycket mindre ”brott” än att inte lyda Gud…men, är det verkligen säkert att en handfull lärda som man råkar ha tillgänglig i närheten, uppbär all den kunskap man skulle behöva för att kunna bedöma inte bara Guds Lag i frågan och specifika fallet, utan även samhälleliga förhållanden – numera globala - som påverkar fallet och belägger utfallet? Alla de social, psykologiska, socioekonomiska, strukturella, m.m, m.m. omständigheter som pålägger människor med skyldigheter och rättigheter inte ens drömbara för några decennier sedan?!
Ska förövrigt de hedervärda men blygsamma lärda döma utfallet i en fråga som tidigare presenterats med noggrann bevisning och förts fram av professionella jurister som förstår sig på bevisföring? Ska de nöja sig med de berördas berättelser, där naturligtvist mannens ord är dubble så trovärdig?
Tja,… vad säger ni andra?
Förresten, vlka är exempel på sådanda utvalda lärda i Sverige? Kunde broder Abdulwahid vara en sådan lärd med licens att utdöma islamiska domar?
Wassalam
AKStatistik: Postat av Khadija Andrea — lör maj 20, 2006 7:50
]]>